سوره عبس با متن و ترجمه + قرائت آنلاین

سوره عبس

42 آیه

-

سوره ۸۰ قرآن

سوره عبس
هشتادمین سوره قرآن و از سوره‌های مَکّی که در جزء سی‌ام قرآن جای گرفته است. این سوره را «عَبَسَ» می‌نامند چون با کلمۀ عَبَسَ به معنای «چهره در هم كشيد» آغاز شده است. سوره عبس درباره ارزش و اهمیت قرآن، ناسپاسی انسان در برابر نعمت‌های پروردگارش و حوادث تکان‌دهنده قیامت و سرنوشت انسان‌ها در آن روز سخن می‌گوید. در آیات ابتدایی این سوره خداوند کسی را که با فرد نابینا با ترشرویی برخودر کرد توبیخ می‌کند. درباره اینکه فرد توبیخ‌شده، پیامبر(ص) بوده یا دیگری، بین مفسران اختلاف است.

از آیات مشهور این سوره آیات ۳۴ تا ۳۷ است که صحنه محشر را توصیف می‌کند و می‌گوید انسان‌ها از نزدیکانشان (برادر، پدر، مادر، همسر و فرزند) فرار می‌کنند. در روایات آمده است هر کس سوره عبس را تلاوت کند، در روز قیامت در حالی خواهد آمد كه شادمان و خندان است.

 

شأن نزول سوره عبس

در شأن نزول این سوره دو دیدگاه متفاوت میان مفسران وجود دارد:
۱.سوره عبس مفسرین اهل سنت نقل کرده‌اند که عده‌ای از سران قریش نزد پیامبر(ص) بودند و پیامبر مشغول دعوت آنان به اسلام بود و امید داشت که در دل آنان مؤثر باشد. در این هنگام عبدالله ابن ام‌ مکتوم که نابینا و ظاهرا فقیر بود وارد مجلس شد و از پیامبر خواست آیاتی از قرآن را برای او بخواند و به او تعلیم دهد و پیوسته سخن خود را تکرار می‌کرد. او آن‌قدر سخن پیامبر(ص) را قطع کرد که حضرت ناراحت شد و آثار ناخشنودی در چهره‌اش نمایان شد و در دل گفت این سران عرب پیش خود می‌گویند پیروان محمد(ص) نابینایان و بردگان‌اند؛ بنابراین روی از عبدالله برگرداند و به سخنان با آن گروه ادامه داد پس این آیات نازل شد و پیامبر را توبیخ کرد. پیامبر(ص) پس از آن، عبدالله را همواره گرامی می‌داشت و می‌گفت «مرحبا به کسی که پروردگارم به سبب او مرا عتاب کرد».[۷]
۲. مفسرین شیعه نقل کرده‌اند که این آیات درباره مردی از بنی‌امیه نازل شده است که نزد پیامبر(ص) نشسته بود. در همان حال عبدالله بن ام‌ مکتوم وارد شد و هنگامی که آن مرد چشمش به عبدالله افتاد خود را جمع کرد. مثل اینکه می‌ترسید آلوده شود و قیافه در هم کشید و صورت خود را برگرداند. پس خداوند در این آیات او را سرزنش کرد. این شأن نزول در حدیثی از امام صادق(ع) نقل شده است.[۸]
بسیاری از عالمان شیعه از جمله سید مرتضی و علامه طباطبایی شأن نزول اول را نادرست دانسته‌اند. علامه طباطبایی معتقد است آیات این سوره دلالت روشنی ندارند که مراد از آن شخصِ عتاب‌ شده، پیامبر(ص) باشد، بلکه شواهدی وجود دارد که می‌رساند منظور، فرد دیگری است؛ مانند اینکه پیامبر(ص) حتی با کفار نیز عبوس نبود چه برسد با مؤمنان. ضمن آنکه خداوند در سوره قلم که پیش از سوره عبس نازل شده، اخلاق پیامبر(ص) را عظیم شمرده است.[یادداشت ۱] همچنین پیش از این در آیات بسیاری به پیامبر دستور داده بود در برابر مؤمنان متواضع باشد و اعتنایی به زرق و برق دنیا نکند.[یادداشت ۲] علاوه بر این ترشرویی به فقرا از نظر عقلی قبیح است و ممکن نیست از پیامبر سر بزند.[۹]تفسیر هم این گونه است مقدماتی دارد اصول کلی دارد که ما در هر جا شک کردیم به این اصول کلی تمسک می‌کنیم اصلاً قاعده کلی که در هر علمی است برای همین است.

 

لزوم حفظ شؤون پیامبر در تفسیر سوره عبس
جوادی آملی از مراجع تقلید و مفسر شیعه معاصر براین باور است که تفسیر هم مانند دیگر علوم دارای قواعد کلیه تخصیص‌ناپذیر است و آیه ﴿وَ إِنَّکَ لَعَلَی خُلُقٍ عَظِیمٍ﴾ یکی از آنها است. خُلق نورانی وجود مبارک پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) که به عظمت ستوده شده قاعده تخصیص‌ناپذیر است؛ بنابراین هر جا در تفسیر قرآن از اول تا آخر در ارجاع ضمیر در مخاطب یا مغایب یا جایی شک کردیم یقین داریم که این نقص به پیغمبر برنمی‌گردد برای اینکه کسی که ﴿عَلَی خُلُقٍ عَظِیمٍ﴾ است که نمی‌آید فقیری را کنار بگذارد و یک غنیّ آن هم مثل اباسفیان‌ها را ترجیح بدهد.[۱۰]

جوادی آملی نویسنده تفسیر تسنیم هم چنین در لزوم دقت تفسیر قرآن بر اساس معیارهای درست که هماهنگ با شؤون پیامبر وامامان باشد براین باور است که در تفسیر، انسان نه فقط باید مواظب مرجع ضمیر باشد که ضمیر به چه کسی برمی‌گردد بلکه باید طرزی پیغمبر را شناخت که قرآن و دین او را معرفی می‌کند، باید طرزی پیغمبر به دست مفسّرین بیاید که غیر از علی(ع) کسی نتواند جای او بنشیند. اگر او را مثل فردی از علمای معمولی معرفی کنیم البته برای صاحب سقیفه هم انتظار درست می‌شود. خیلی‌ها هم همین طور عمل کردند، چون نتوانستند خودشان بالا بیایند حضرت را پایین آوردند، تا بتوانند جای او بنشینند… به اعتقاد این مفسر قرآن باید طرزی قرآن را معنا کرد که عظمت پیامبر محفوظ باشد، نه آسمانی‌ها کوتاه بیایند نه زمینی‌ها زبانشان دراز بشود. یا ضمیر(عبس) به حضرت برنمی‌گردد یا اگر ضمیر به حضرت برگشت باید براساس آن روایتی که ائمه فرمودند: «إِنَّ الْقُرْآنَ نَزَلَ جَمِیعُهُ عَلَی مَعْنَی إِیَّاکِ أَعْنِی وَ اسْمَعِی یَا جَارَه» معنا کرد… این همان مَثل معروف عرب‌ها است که ما هم در فارسی می‌گویم به در می‌گویم تا دیوار گوش کند؛ اگر ﴿لَئِنْ أَشْرَکْتَ﴾ است از همین قبیل است اگر ﴿عَبَسَ وَ تَوَلَّی﴾ است از این قبیل است؛ یعنی به در می‌گویم تا دیوار گوش کند؛ چون پیامبر مخاطب اصلی است.[۱۱]

 

آیات مشهور سوره عبس

فَلْيَنظُرِ‌ الْإِنسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ (آیه ۲۴)
ترجمه: پس انسان باید به خوراک خود بنگرد.

در تفسیر این آیه آمده است مقصود از «نظر کردن» دقت و اندیشیدن است.[۱۲] اندیشیدن درباره اینکه غذایی که به دست آمده از چه راهی به دست آمده و آیا از خوراکی‌های حلال است یا حرام؟[۱۳] در بعضی روایات آمده است منظور از طعام در اینجا علم و دانش است که انسان باید بدان بنگرد که آن را از چه کسی می‌گیرد.[۱۴]

يَوْمَ يَفِرُّ‌ الْمَرْ‌ءُ مِنْ أَخِيهِ وَ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ وَ صَاحِبَتِهِ وَ بَنِيهِ… (آیات ۳۴ـ۳۷)
ترجمه: روزى كه آدمى از برادرش و از مادرش و پدرش و از همسرش و فرزندانش مى‌گريزد… .

در تفاسیر سوره عبس گفته شده است این آیات، نشان‌دهنده شدت قیامت[۱۵] و هول و وحشت محشر است که آدمی در آن هنگام نه تنها نزدیکانش را فراموش می‌کند، بلکه از آنان فرار می‌کند.[۱۶] علامه طباطبایی علت فرار انسان از خویشان و نزدیکانش را در قیامت شدت گرفتاری ها و سختی های آن روز می داند که آدمی را از فکر کردن در باره هر چیزی جز رهایی خودش باز می دارد چنان چه آیه ۳۷ این را تأیید می کندلِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ يَوْمَئِذٍ شَأْنٌ يُغْنِيهِ ترجمه:در آن روز، هر كسى از آنان را كارى است كه او را به خود مشغول مى‌دارد. [۱۷]برخی از مفسران برای فرار در روز قیامت وجوهی ذکر کرده‌اند مانند اين‌كه مى‌گريزد تا مبادا برادرش از حقوق خود مطالبه كند و او را گرفتار سازد، مى‌گريزد تا مورد تقاضاى ديگران قرار نگيرد، مى‌گريزد تا رسوايى او را ديگران نفهمند. مى‌گريزد تا به كار خود برسد و تكليفش زودتر روشن شود. [۱۸] این اتفاق‌ها بعد از صیحه شدیدی است که گوش‌ها را کر می‌کند. این صیحه همان نفخه دوم اسرافیل است هنگامی که در صور می‌دمد و واژه «صاخّه» در آیه قبل (آیه ۳۳) به آن اشاره می‌کند.[۱۹] امیرالمؤمنین(ع) در مناجات مسجد کوفه این آیات را می‌خواند و از خداوند برای آن روز، امان می‌طلبد.[۲۰]

 

فضیلت و خواص سوره عبس

مقالهٔ اصلی: فضائل سور
در فضیلت تلاوت این سوره از پیامبر(ص) نقل شده هر كس سوره عبس را قرائت کند، در روز قیامت در حالی خواهد آمد كه شادمان و خندان است.[۲۱] از امام صادق(ع) نیز نقل شده در بهشت زیر پرچم (رحمت) و سایه خداوند و مشمول كرامت خداوند خواهد بود و این كار برای خداوند کوچک و آسان است.[۲۲] همچنین از آن امام نقل شده است هر كس هنگام بارش باران این سوره را بخواند، خداوند به تعداد قطره‌های باران گناهانش را می‌آمرزد.[۲۳] در برخی روایات برای قرائت این سوره خواصی چون در امان ماندن مسافر از خطرات[۲۴] و پیدا شدن گمشده[۲۵] ذکر شده است.

سوره نازعات

 

* متن و ترجمه سوره فاتحه

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

عَبَسَ وَتَوَلَّى ١

 أَنْ جَاءَهُ الْأَعْمَى ٢ 

وَمَا يُدْرِيكَ لَعَلَّهُ يَزَّكَّى ٣

 أَوْ يَذَّكَّرُ فَتَنْفَعَهُ الذِّكْرَى ٤

 أَمَّا مَنِ اسْتَغْنَى ٥

 فَأَنْتَ لَهُ تَصَدَّى ٦ 

وَمَا عَلَيْكَ أَلَّا يَزَّكَّى ٧ 

وَأَمَّا مَنْ جَاءَكَ يَسْعَى ٨ 

وَهُوَ يَخْشَى ٩

 فَأَنْتَ عَنْهُ تَلَهَّى ١٠ 

كَلَّا إِنَّهَا تَذْكِرَةٌ ١١

 فَمَنْ شَاءَ ذَكَرَهُ ١٢

فِي صُحُفٍ مُكَرَّمَةٍ ١٣

 مَرْفُوعَةٍ مُطَهَّرَةٍ ١٤

 بِأَيْدِي سَفَرَةٍ ١٥ 

كِرَامٍ بَرَرَةٍ ١٦ 

قُتِلَ الْإِنْسَانُ مَا أَكْفَرَهُ ١٧

 مِنْ أَيِّ شَيْءٍ خَلَقَهُ ١٨ 

مِنْ نُطْفَةٍ خَلَقَهُ فَقَدَّرَهُ ١٩ 

ثُمَّ السَّبِيلَ يَسَّرَهُ ٢٠ 

ثُمَّ أَمَاتَهُ فَأَقْبَرَهُ ٢١ 

ثُمَّ إِذَا شَاءَ أَنْشَرَهُ ٢٢

 كَلَّا لَمَّا يَقْضِ مَا أَمَرَهُ ٢٣

 فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ ٢٤

 أَنَّا صَبَبْنَا الْمَاءَ صَبًّا ٢٥

 ثُمَّ شَقَقْنَا الْأَرْضَ شَقًّا ٢٦ 

فَأَنْبَتْنَا فِيهَا حَبًّا ٢٧

 وَعِنَبًا وَقَضْبًا ٢٨

 وَزَيْتُونًا وَنَخْلًا ٢٩

 وَحَدَائِقَ غُلْبًا ٣٠ 

وَفَاكِهَةً وَأَبًّا ٣١ 

مَتَاعًا لَكُمْ وَلِأَنْعَامِكُمْ ٣٢

 فَإِذَا جَاءَتِ الصَّاخَّةُ ٣٣

 يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِيهِ ٣٤ 

وَأُمِّهِ وَأَبِيهِ ٣٥

 وَصَاحِبَتِهِ وَبَنِيهِ ٣٦ 

لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ يَوْمَئِذٍ شَأْنٌ يُغْنِيهِ ٣٧

 وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ مُسْفِرَةٌ ٣٨

 ضَاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ ٣٩

 وَوُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ عَلَيْهَا غَبَرَةٌ ٤٠

 تَرْهَقُهَا قَتَرَةٌ ٤١ 

أُولَئِكَ هُمُ الْكَفَرَةُ الْفَجَرَةُ ٤٢

 

لطفا پس از اتمام سوره یک صلوات بر محمد و آل محمد بفرستید.

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم

پخش آنلاین سوره عبس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو