سوره شَمس نود و یکمین سوره قرآن و از سورههای مکی که در جزء سیام قرآن جای گرفته است. این سوره را بدین سبب شمس (خورشید) نامیدهاند که در آغاز آن به خورشید سوگند یاد شده است. این سوره بر موضوع اخلاقی تزکیه تأکید دارد و به داستان صالح(ع) و ناقه صالح و پِی شدن آن به دست قوم ثمود و سرنوشت این قوم اشاره میکند.
در فضیلت تلاوت سوره شمس نقل شده است «هر کس سوره شمس را قرائت نماید مانند آن است که بهاندازه آنچه خورشید و ماه بر آن تابیده، صدقه داده است.»
سوره شمس با یازده سوگند
در تفسیر سوره شمس گفته شده است سوگندهای پی در پی در آغاز این سوره که یازده سوگند میشود، بیشترین تعداد سوگندهای قرآن را در خود جای داده و به خوبی نشان میدهد که مطلب مهمی در اینجا مطرح است، مطلبی به عظمت آسمانها و زمین و خورشید و ماه. در مورد سوگندهای قرآن گفته شده است این سوگندها عموماً دو هدف دارند: نخست نشان دادن اهمیت مطلبی که سوگند برای آن یاد شده (مثلاً تزکیه نفس در سوره حاضر) و دیگری اهمیت اموری که به آنها سوگند یاد شده است (مثلاً خورشید و ماه در این سوره).[۹]قرائتی از مفسران معاصر در تفسیر نور درباره اهمیت تهذیب نفس و این ۱۱ سوگند میگوید: در قرآن، بعضى مطالب با یک سوگند آمده است: «وَ الْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِي خُسْرٍ» گاهى دو سوگند پشت سرهم آمده است. «وَ الضُّحى وَ اللَّيْلِ إِذا سَجى» گاهى سه سوگند در پى هم آمده است: «وَ الْعادِياتِ ضَبْحاً، فَالْمُورِياتِ قَدْحاً، فَالْمُغِيراتِ صُبْحاً»گاهى چهار سوگند: «وَ التِّينِ وَ الزَّيْتُونِ وَ طُورِ سِينِينَ وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ»گاهى پنج سوگند: «وَ الْفَجْرِ، وَ لَيالٍ عَشْرٍ، وَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ، وَ اللَّيْلِ إِذا يَسْرِ»ولى خداوند در اين سوره، ابتدا يازده سوگند ياد كرده و سپس به اهميّت تزكيه نفس اشاره كرده است. [۱۰]
نکته تفسیری ، نقد دیدگاه زمخشری
معروف میان مفسران این است که در برابر این یازده سوگند جواب قسم ﴿قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاها ٭ وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها﴾ است ولی زمخشری فکر میکند جواب قسم این است که خدای سبحان همواره بر این است که ظالم را سر جایش بنشاند چه اینکه نسبت به قوم ثمود فرمود ﴿فَدَمْدَمَ عَلَیْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوَّاها﴾؛ این ﴿فَدَمْدَمَ﴾ یعنی عذاب مستمر و مداوم به حیات هر ظالمی خاتمه میبخشد. [۱۱] عبدالله جوادی آملی از مفسران معاصر در نقد سخن زمخشری میگوید: سخن جناب زمخشری نمیتواند تام باشد و تناسب ایجاد میکند که مسئله اخلاق و. تزکیه نفس ﴿قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاها ٭ وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها﴾ نتیجه و جواب قسمهای یازده گانه باشد زیرا اخلاق مهمترین رکن تمدنسازی یک ملت است و تمدن یک ملت در تدیّن او است و مدنیت را اسلام آورد و یثرب را مدینه کرد، و جهان جاهلی را عقلانی، و ایران زرتشتی را موحّدکرد.[۱۲]
مصادیق خورشید، ماه، شب و روز
در روایتی امام صادق(ع) در پاسخ سوالی درباره برخی کلمات سوره فرموده که خورشید(شمس) پیامبر است که خداوند در پرتو وجودش دین مردمان را آشکار ساخته و ماه(قمر) امیرالمؤمنین است که پس از پیامبر و در کنار اوست و از علم پیامبر سرشار است وشب(لیل) پیشوایان و حاکمان ستم و جور هستند که جایگاه خاندان پیامبر را با استبداد و خودکامگی غصب کردند و با ستمشان دین را فرا گرفتند و روز (نهار) امامان از نسل فاطمه(س)هستند که برای دین خواهان جلوه و روشنگری میکنند.[۱۳][یادداشت ۱]
شقیترین انسانها در تاریخ سوره شمس
در تفسیر مجمع البیان و تفسیر البرهان روایت است که پیامبر(ص) از امام علی(ع) پرسید که شقیترین انسانها در گذشته چه کسی است؟ امام پاسخ داد کسی که ناقه(شتر ماده) صالح پیامبر را پی کرد و کشت پیامبر فرمود راست گفتی، اینک بگو شقیترین انسانها در آینده کیست؟ امام پاسخ داد نمیدانم پیامبر فرمود او کسی است که به سر تو ضربت میزند و در این حال پیامبر به فرق سر امیرالمؤمنین(ع) اشاره کرد.[۱۴]
فضیلت و خواص
مقالهٔ اصلی: فضائل سور
سوره شمس از پیامبر(ص) روایت است: «هر کس سوره شمس را قرائت کند، مانند آن است که بهاندازه آنچه خورشید و ماه بر آن تابیده، صدقه داده است».[۱۵] همچنین نقل است پیامبر(ص) به اصحابش سفارش میکرد در نمازهای مختلف سوره شمس را قرائت کنند.[۱۶] از امام صادق(ع) نیز روایت است: «هر کس سوره شمس را قرائت کند در روز قیامت تمامی اعضای بدن او و اشیای کنار او به سود او گواهی میدهند و خداوند میفرماید: شهادت شما در مورد بندهام را میپذیرم و به او پاداش میدهم.او را تا بهشت همراهی کنید تا هر آنچه که دوست دارد برگزیند نعمتهای بهشتی بر او گوارا باشد».[۱۷]