سوره انسان یا هَلْ أَتَیٰ یا دَهْر هفتاد و ششمین سوره و از سورههای مدنی قرآن است که در جزء ۲۹ جای دارد. سوره انسان درباره خلقت و هدایت انسان، اوصاف ابرار (نیکوکاران) و نعمتهایی که خداوند به آنان میدهد و همچنین اهمیت قرآن و مشیت پروردگار سخن میگوید.
بنابر نظر مفسران شیعه و برخی از اهل سنت، آیه هشتم این سوره معروف به آیه اطعام، در شأن حضرت علی(ع)، فاطمه زهرا(س)، حسنین(ع) و خادم آنان فضه نازل شده است. ایشان سه روز پیاپی به نذرشان بر روزهگرفتن این روزها وفا کردند و با اینکه خود گرسنه بودند، افطاریشان را به مسکین و یتیم و اسیر بخشیدند.
از جمله پاداشهایی که برای تلاوت این سوره بیان شده، همنشینی با پیامبر(ص) در آخرت است.
نکات تفسیری
ویژگیهای نیکوکاران
مقالهٔ اصلی: ابرار
در سوره انسان (طی آیات ۷ـ۱۱)، پنج ویژگی در توصیف نیکوکاران (ابرار) بیان شده است: ۱. به نذر خویش وفا میکنند. ۲. از روزی که عذاب و گزند آن فراگیر است، میهراسند. ۳. با اینکه به غذای خود نیازمندند آن را به بینوا و یتیم و اسیر میبخشند. ۴. این کار را تنها برای خشنودی خدا میکنند و توقع پاداش و سپاس از کسی ندارند. ۵. در روزی که عبوس و سهمگین است (یعنی روز قیامت)، از پروردگار خود هراس دارند.[۱۴]
عدم اشاره به نعمت حورالعین در این سوره
به باور آلوسی از مفسران اهلسنت، چون این سوره در شأن و فضیلت پنج تن از آل پیامبر(ص) نازل شده که حضرت فاطمه (س) نیز از آنان است، به احترام او، از زنان بهشتی (حور العین) نامی به میان نیامده است.[۱۵] علامه طباطبایی نیز به این نکته تصریح کرده که در سوره انسان نامی از حور العین بهعنوان یکی از مهمترین نعمتهای بهشت نیست؛ بنابراین میتوان گفت در میان ابراری که این آیه در شأن آنها نازل شده، زنان هم حضور داشتهاند.[۱۶]
آیات مشهور
آیه اطعام
تابلو خوشنویسی با عنوان آیه اطعام.
مقالهٔ اصلی: آیه اطعام
«وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا» (آیه ۸)
ترجمه: و غذای (خود) را با اینکه به آن علاقه (و نیاز) دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» میدهند.
آیه هشتم سوره انسان (به همراه آیات قبل و بعد)، به آیه اطعام معروف است.[۱۷] به گفته مکارم شیرازی، علمای شیعه اتفاق نظر دارند این آیه به همراه آیاتی دیگر (هجده آیه از این سوره یا تمامی آن) درباره سه روز روزهگرفتنِ امام علی(ع)، فاطمه(س)، حسنین(ع) و فضه نازل شده است.[۱۸] نقل شده است این افراد با اینکه گرسنه بودند، افطاری خود را به دنبال درخواست مسکین و یتیم و اسیر بخشیدند.[۱۹] روایات بسیاری وجود دارد که این شأن نزول را بیان میکنند.[۲۰] آیتالله مکارم شیرازی با اشاره به روایت ابن عباس درباره شأن و فضیلت اهل بیت(ع) از ۳۴ راوی اهل سنت که علامه امینی در کتاب الغدیر نقل کرده است،[۲۱] این روایت را در میان اهل سنت، مشهور بلکه متواتر شمرده است.[۲۲]
آیه شراب طهور
«وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا» (آیه ۲۱)
ترجمه: و پروردگارشان شراب طهور به آنان مینوشاند!
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان شراب طهور را شرابی دانسته که هر نوع قذارت و ناپاکی را میزداید که از جمله آنها قذارت غفلت، محرومیت و دور ماندن از توجه به خدا است و با نوشیدن این شراب ویژه چون هیچ حجابی میان آنان ابرار و پروردگارشان باقی نمیماند و شایستگی حمد و ستایش پروردگارشان را مییابند. علامه طباطبایی همچنان معتقد است که خداوند در این آیه واسطهها را حذف کرده و سیراب ساختن بهشتیان را مستقیماً به خویش نسبت داده و این با فضیلتترین نعمتی است که ارزانی بهشتیان میشود. [۲۳]
حکیم سبزواری ساغَر (شراب) اهل سیر و سلوک الی الله را در ساقینامهاش اینگونه وصف کرده است:
چو ساغر منزه ز چون و زچند
چو خورشید تابان بر اوج بلند
نباشد صداعش نیارد خمار
کند یاربینش هم از چشم یار
[۲۴]
آیات الاحکام
آیه هفتم سوره انسان را جزو آیات الاحکام برشمردهاند.[۲۵] در مورد این آیه که وفای به نذر را یکی از اوصاف نیکوکاران بیان میکند[۲۶] گفته شده از آن، جواز و بلکه وجوب وفای به نذر فهمیده میشود.[۲۷]
فضایل و خواص سوره انسان
همچنین ببینید: فضائل سور
در روایات، پاداش قرائت سوره انسان، بهشت و حوريان بهشتی[۲۸] و همنشینی با پیامبر(ص) در آخرت بیان شده است.[۲۹] همچنین آمده است که امام رضا(ع) در نماز صبحِ دوشنبه و پنجشنبه، در ركعت اول سوره حمد و سوره انسان و در ركعت دوم بعد از حمد، سوره غاشیه را قرائت میکرد و میفرمود هر كس چنین کند، خداوند در اين دو روز او را از شرور در امان میدارد.[۳۰]
برای خواندن این سوره خواصی نیز نقل شده است، از جمله اگر کسی بر قرائت سوره انسان مداومت ورزد، اگر روحش ضعيف باشد دارای قدرت روحی میشود.[۳۱] خواندن این سوره برای تقویت اعصاب و دورشدن از اضطراب مفید است.